Deprecated: Cannot use "parent" when current class scope has no parent in /home/suppir/domains/bamdadsupp.ir/public_html/__swift/library/class.SWIFT.php on line 23

Deprecated: Cannot use "parent" when current class scope has no parent in /home/suppir/domains/bamdadsupp.ir/public_html/__swift/library/class.SWIFT.php on line 28

Deprecated: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in /home/suppir/domains/bamdadsupp.ir/public_html/__swift/library/class.SWIFT.php on line 365
15- ریالی کردن انبار


 
مرکز آموزش: انبارداری بامداد
15- ریالی کردن انبار
ارسال شده توسط سمیرا خالقی در 01 August 2018 06:30 AM

ریالی کردن انبار

در این قسمت، صفحه ای حاوی کد و نام انباری که عملیات ریالی روی آن انجام شده است و همچنین تاریخ (ریالی) انجام این عملیات را مطابق با شکل زیر خواهید دید:

حال با کلیک کردن بر روی کلید "جدید"، امکان انجام عملیات ریالی جدیدی مطابق با شکل زیر خواهید داشت:

در این فرم شما باید نام انباری که می خواهید عملیات ریالی کردن اسناد را برای آن انجام دهید، انتخاب کنید و سپس اگر اولین بار است که این عملیات را انجام می دهید در فیلد "از تاریخ" بطور خودکار تاریخ ابتدای سال مالی آورده می شود و اگر قبلا چنین کاری انجام داده باشید بطور خودکار یک روز بعد از آخرین تاریخ ریالی کردن آن انبار در فیلد "از تاریخ" نمایان می شود و فیلد "تا تاریخ" را آخرین تاریخ تعدادی کردن آن انبار تعیین می کند و سپس کلید "مرحله بعد" را کلیک کنید.

همانطور که ملاحظه می کنید چند مرحله در عملیات ریالی کردن اسناد انجام می شود. این مراحل شامل: تکمیل کالاهای استاندارد، اعمال قیمت استاندارد در رسیدها، تکمیل رسیدهای ناقص، اعمال روش قیمت گذاری بر روی حواله ها و قفل کردن ریالی اسناد می باشد.

سیستم انبار بطور خودکار هر کدام از این بخش ها را بررسی کرده و چنانچه نقصی موجود باشد به کاربر اطلاع داده می شود.

نکته – یکی از پیغام هایی که هنگام انجام عملیات ریالی ممکن است با آن مواجه شوید، پیغام زیر است:

این پیغام بدین معناست که تاریخ ریالی کردن (فیلد "از تاریخ") شما نباید از آخرین تاریخ تعدادی کردن بزرگتر باشد.

الف - تکمیل کالاهای استاندارد

در این مرحله چنانچه برای کالایی از بهای استاندارد استفاده کرده باشید اما غیر فعال باشد به کاربر پیغام داده می شود یعنی در قسمت تعریف اطلاعات کالا، کلید بهای استاندارد را استفاده و بهایی را با تاریخ مشخص فعال کرده باشید.

همچنین ممکن است یک طبقه حساب را استانداردپذیر تعریف کرده باشید، یعنی اینکه طبقه حسابی را تعریف کرده باشید و استاندارد پذیری آن را علامت دار کرده باشید مانند کالای انبار زیر:

ب - اعمال قیمت استاندارد در رسیدها

در این مرحله اگر برای کالایی قیمت استاندارد تعریف شده باشد، آن قیمت (بها) در رسید انبارهای آن کالا اعمال خواهد شد و به ثبت خواهد رسید.

پ - تکمیل رسیدهای ناقص

در این مرحله چنانچه رسیدی از لحاظ بها ناقص باشد، یعنی کالایی که در رسیدها بکار رفته است برای آن بهای استاندارد تعریف نشده و بصورت دستی هم مبلغی برای آن وارد نشده باشد و سند در وضعیت ثبت موقت باشد، بصورت لیستی نمایش داده خواهند شد.

50

همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، این فهرست حاوی اطلاعاتی از قبیل: شماره سند، کد طرف مقابل سند فوق، تاریخ درج سند و نوع سند در انبار می باشد.

شما با انتخاب هر سند و کلیک کردن روی کلید "نمایش" و یا دو بار کلیک بر روی آن سطر، می توانید مستقیما وارد سند شده و اطلاعات ناقص را تکمیل نمایید و نسبت به دادن بها به کالاهایی که مبلغ ندارند، اقدام نمایید.

بعد از اینکه هر سند را اصلاح نمایید از لیست فوق حذف خواهد شد. بعد از خالی شدن لیست بالا، فرم را ببندید تا به فرم اصلی عملیات ریالی کردن بازگردید. مجددا کلید "مرحله بعد" را کلیک نمایید تا وارد مرحله بعدی شوید.

ت - اعمال روش قیمت گذاری بر روی حواله ها

در این مرحله با توجه به روش های قیمت گذاری روی حواله ها (اسناد خروجی از انبار) که در بخش اطلاعات پایه / انبار / کالا و گروه / طبقه حساب در قسمت مربوطه تعیین کرده اید (مثلا انتخاب روش قیمت گذاری میانگین، FIFO، دستی و ...) روی اسناد خروجی از انبار شما، قیمت گذاری به صورت خودکار انجام خواهد گرفت.

ث - قفل کردن اطلاعات ریالی

در انتهای مراحل ریالی کردن، کلیه اسناد انباری که عملیات ریالی کردن برای آن ها انجام گرفته، از لحاظ ریالی قفل می شوند و دیگر کاربر قادر به تغییر مبالغ مندرج در اسناد نمی باشد.

در انتهای کار نیز پیغامی مبنی بر انجام شدن عمل ریالی کردن مشاهده خواهید نمود که با تایید آن، در لیست ریالی های انبار یک سطر با تاریخ مورد نظر اضافه خواهد شد.

نکته 1 – (بازگرداندن اسناد از وضعیت ریالی)

چنانچه سندی تعدادی و ریالی شده باشد اما به برنامه حسابداری مالی ارسال نشده باشد، برای بازگداندن از حالت ریالی کافیست از آخرین تاریخ ریالی در لیست اسناد ریالی شده اقدام به حذف سطر جاری نمایید. این کار را با انتخاب سطر مورد نظر و کلیک بر روی کلید حذف می توانید انجام دهید که در اینصورت با پیغام زیر مواجه خواهید شد که با تایید آن حذف سطر انتخاب شده ریالی انجام خواهد گرفت.

اما چنانچه موارد بالا در مورد سندی که ریالی شده است صادق نباشد و اسنادی به حسابداری ارسال شده باشند، امکان حذف آخرین تاریخ ریالی انبار فوق به کاربر داده نخواهد شد و پیغامی مشابه با پیغام زیر مشاهده خواهید کرد:

53

این پیغان بدین معناست که اسنادی در این تاریخ ریالی شدن به برنامه حسابداری ارسال و درج شده اند و امکان حذف تاریخ ریالی فوق نیست. لذا برای حذف تاریخ ریالی فوق و اعمال تغییرات ریالی روی اسنادی که به برنامه حسابداری ارسال شده اند، ابتدا باید آن اسناد را از فهرست اسناد برنامه حسابداری حذف کنید، سپس از بخش ارتباط با حسابداری / انبار / مشاهده اسناد، نیز آن اسناد را حذف کنید. در اینصورت می توانید آن سطر از تاریخ ریالی شدن را که اجازه حذف آن به کاربر داده نشده بود، حذف نمایید.

نکته 2 –

چنانچه عملیات تعدادی را در یک تاریخ معین انجام داده باشید، آنگاه بخواهید سندی را در همان تاریخ ثبت موقت و یا حتی پیش نویس کنید، اجازه این کار به شما داده نخواهد شد و با پیغامی مشابه با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

54

شما امکان ثبت سند در انبار مطابق با آخرین تاریخ تعدادی را نخواهید داشت مگر اینکه تاریخ درج سند را یک روز بعد از آخرین تاریخ تعدادی جاری انتخاب نمایید.

نکته 3 –

در تمام مراحل درج اطلاعات در سیستم انبار، چنانچه اطلاعاتی را تغییر دهید یا درج کرده باشید و سپس کلید خروج یا بستن را کلیک کرده باشید با پیغامی مشابه با پیغام زیر مواجه خواهید شد:

در صورتیکه که کلید تایید را کلیک نمایید، اطلاعات جدید وارد شده شما پاک خواهد شد و تغییرات اعمال نمی گردد.

نکته 4 – (بازگرداندن از وضعیت تعدادی)

چنانچه بخواهید یکی از سطرهای عملیات تعدادی انجام شده بر روی انبار خاص را حذف نمایید، ابتدا باید بررسی نمایید که در آن تاریخ تعدادی، عملیات ریالی کردن اسناد وجود نداشته باشد. اگر وجود داشته باشد، ابتدا باید اقدام به حذف آن تاریخ ریالی کردن نمایید و سپس اقدام به حذف تاریخ تعدادی مزبور با انتخاب سطر مورد نظر و کلیک بر روی کلید حذف، نمایید.

 

(1 رای)
مفید بود
مفید نبود

نظرات (0)
© Copyright 2018 Sinor. All Right Reserved - تمامی حقوق مادی و معنوی برای Sinor محفوظ است.